Kobiety potrzebują wsparcia i pieniędzy

Przedsiębiorczość kobiet w Polsce jest coraz większa. Własny biznes to marzenie wielu z nas. Jakie są wyzwania i potrzeby w prowadzeniu firmy? Co pomoże ci być dobrą przedsiębiorczynią? 

Kobieca przedsiębiorczość 

Zakładanie biznesów przez obywateli sprzyja rozwojowi kraju. W porównaniu do innych Europejek kobiety w Polsce są bardzo przedsiębiorcze. Według raportu „Bizneswoman Roku: Polki chcą być przedsiębiorcze” sporządzonego przez platformę Sukces Pisany Szminką 68% Polek, które nie prowadzą firmy chciałoby to robić. 

Dobra przedsiębiorczyni – jak nią zostać? 

Aby prowadzić własny biznes, warto podążać za przedsiębiorczością. Jest to bowiem postawa, na którą składają się kreatywność, samodyscyplina, determinacja, zdolność przystosowania się do zmieniających się okoliczności i skłonność do podejmowania ryzyka. To pierwszy krok do założenia firmy. Następnie wybór branży, w jakiej chcesz działać i przeprowadzenie dogłębnej analizy rynku. Określ swoją grupę docelową i stwórz ofertę firmową, która będzie do niej skierowana oraz spełni jej oczekiwania. Dalej czekają Cię kwestie formalne, takie jak nazwa i logo firmy, zakup domeny, stworzenie strony internetowej i otwarcie konta bankowego. Bardzo mocno rekomenduję zapisanie lub zlecenie napisania biznesplanu. Poszerzaj swoją wiedzę w zakresie prowadzenia przedsiębiorstwa. Z pomocą przyjdą Ci książki o tematyce biznesowej i media branżowe, ale również webinary i szkolenia prowadzone przez doświadczonych ludzi. Nie możesz zapomnieć o funduszach na start biznesu. Jak wynika z raportu „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość 2023” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, jednym z czynników, który powstrzymuje kobiety przed założeniem firmy są właśnie pieniądze. A raczej ich brak. Co jeszcze stanowi przeszkodę w prowadzeniu biznesu? 

Przedsiębiorczość kobiet – wyzwania, potrzeby i marzenia

Przedsiębiorcze Polki potrzebują funduszy na własne biznesy i rozwój firmy. Brak środków finansowych jest jedną z najczęstszych przeszkód stających na drodze do założenia firmy, bo pomysł na firmę nie wystarczy. W tej kwestii możesz ubiegać się o różne dotacje z urzędu pracy i unijne, inwestorów czy partnerów biznesowych. Oprócz pieniędzy kobiety pragną też wsparcia. Założenie biznesu utrudniają im brak pewności siebie, poczucie nieposiadania wystarczającej wiedzy i kompetencji, a także lęk przed ryzykiem i porażką. Rozmawiaj z osobami, które były na Twoim miejscu i osiągnęły sukces. Mogą podzielić się z Tobą swoimi pomysłami i konstruktywnie ocenić Twoje działania. Zainspirują Cię, zmotywują i dmuchną w Twoje skrzydła. Poza wątpliwościami związanymi z umiejętnościami i finansami Polki obawiają się, że nie będą w stanie pogodzić obowiązków zawodowych z rodzinnymi. Zmartwień dokładają biurokracja, przepisy podatkowe, trudności w pozyskiwaniu klientów oraz brak wiedzy, jak prowadzić biznes. A co skłania kobiety do zakładania firm? Jak wynika przywołanego już wcześniej raportu motywacjami kobiet do bycia własnymi szefowymi są elastyczny czas pracy, pragnienie bycia niezależną, możliwość zawodowego zajmowania się tym, co je interesuje, wyższe zarobki i rozwój osobisty. Poza tymi powodami kobiety wymieniają również chęć posiadania dodatkowej pracy, aby móc zajmować się dzieckiem lub zyskać dodatkowy dochód, możliwość zyskania więcej czasu wolnego, utratę pracy, doświadczenie mobbingu czy stan zdrowia. Polki chcą budować swoje biznesy na różne skale – od lokalnych, przez ogólnokrajowe, po międzynarodowe. Swoją działalność często zaczynają od mniejszych, lokalnych rynków, stopniowo rozwijając ją na zagraniczne. 

Otwórz firmę i zarabiaj więcej 

Według corocznego raportu „Kobiety w biznesie w Polsce” w 2023 roku 0,94 mln kobiet w Polsce prowadziło działalność gospodarczą. 43% przedsiębiorczyń stanowiła grupa wiekowa 25-34 lata, 37% to Polki w wieku 35-44 lata, natomiast właścicielki firm powyżej 55 i poniżej 24 roku życia wykazywały minimalną aktywność biznesową. Badania przeprowadzone przez Zieloną Linię wykazały, że wiele osób bezrobotnych stanowi grupa wiekowa do 30 lat. Zdaniem 80% respondentów młodzi ludzie po ukończeniu nauki nie są dostatecznie przygotowanie do prowadzenia własnego biznesu. Jedynie 3% ankietowanych odpowiedziało, że mogą to robić. Polki nie potrafią rozmawiać o pieniądzach. Z negocjowaniem wynagrodzenia problem ma ponad połowa żeńskiej części społeczeństwa. W związku z inflacją zarobki co trzeciej kobiety w Polsce spadły. Dla ponad połowy Polek nie są one satysfakcjonujące. Jednocześnie wydłużył się ich czas pracy, której poświęcają powyżej czterdziestu godzin tygodniowo. 

Prowadzenie firmy może zapewni Ci większy dochód. Z tego powodu wiele osób po 50 roku życia decyduje się na otwarcie swojego biznesu. Jednocześnie zyskują niezależność i mogą wykorzystać swoje doświadczenie zawodowe. Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Przedsiębiorcy 50+” jest to 23%. Dla porównania średnia dla krajów Unii Europejskiej wynosi 18%. Jak podaje Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, w 2022 roku osoby powyżej 50 roku życia założyły 35 tysięcy jednoosobowych działalności gospodarczych. W tej grupie przeważali mężczyźni. Jeżeli chodzi o przedsiębiorców w wieku emerytalnym, przodują kobiety, które stanowią 63%. Wśród korzyści z prowadzenia firmy osoby po 50 roku życia wymieniają również wyższą satysfakcję niż z pracy na etacie, utrzymanie aktywności zawodowej i więcej możliwości rozwoju. 

Profesjonalne wsparcie dla przedsiębiorczych kobiet – gdzie go szukać? 

Kobiety, które wzięły udział w badaniu „Szanse i bariery dla Polek w biznesie i na rynku pracy” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką stwierdziły, że utrudnienie w rozwoju stanowi dla nich brak mentora/ki. We wszelkich kwestiach biznesowych profesjonalnego wsparcia udzielić Ci mogą doradca zawodowy, coach oraz mentor biznesu. Każdy z nich pomaga trochę inaczej, dlatego ważne, żeby dopasować sobie do swoich potrzeb współpracę. Doradztwo zawodowe ułatwia poznanie siebie – swoich mocnych i słabych stron w kontekście przyszłej pracy – oraz wybór drogi edukacyjno-zawodowej. Coaching biznesowy to wsparcie poprzez zadawanie pytań i proponowanie działań, bez jednoczesnego narzucania konkretnych rozwiązań. Mentoring biznesowy jest ukierunkowanym na praktyczne działania. Mentor przekazuje wiedzę, dzieli się własnymi doświadczeniami, pokazuje alternatywne możliwości rozwiązań i pomaga w zdobywaniu kontaktów zawodowych oraz budowaniu marki osobistej. 

Prowadzenie firmy owocuje spełnieniem marzeń, daje szanse na większe zarobki i niezależność. Sukcesowi sprzyjają dobry pomysł na biznes, analiza rynku i wsparcie ze strony osób doświadczonych w przedsiębiorczym świeci. 

O autorce:

Izabela Anuszewska – Ekspertka w dziedzinie funduszy i rozwoju biznesu, mentorka biznesowa, inwestorka. Doradza przy tworzeniu pomysłów na biznes, zakładaniu firmy, wspiera w rozwój przedsiębiorców, budowaniu marki osobistej przedsiębiorców, pozyskuje fundusze na start i rozwój oraz pomaga w wyborze ścieżki etat, czy biznes. Wieloletnia mentorka i trenerka, członkini w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, ambasadorka Klubu Przedsiębiorczych Kobiet oraz ekspertka i członkini Girls Money Club. Akredytowana konsultantka funduszy europejskich. Ekspertka mianowana instytucji publicznych w ocenie wniosków o dofinansowanie z funduszy europejskich. Od 2004 roku właścicielka butikowej firmy consultingowej DaVinci www.da-vinci.com.pl Angażuje się w projekty związane z przedsiębiorczością, innowacjami, promocją kobiet w biznesie i na rynku pracy. Autorka publikacji prasowych i współautorka 2 książkowych. Prelegentka i panelistka na wydarzeniach biznesowych. Stworzyła setki unikalnych projektów biznesowych, wśród których byli laureaci prestiżowych nagród.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *