Osiąganie życiowego balansu i praca z nawykami

Życie współczesnej kobiety to ciągła gonitwa, balansowanie między pracą, rodziną, życiem społecznym i pasjami. W tym natłoku zajęć i oczekiwań łatwo zgubić równowagę i zatracić siebie. Jednak istnieje sposób, aby odzyskać kontrolę nad swoim życiem oraz znaleźć harmonię. Kluczem jest tutaj praca nad nawykami oraz budowanie świadomego podejścia do zarządzania czasem i energią.

1. Pielęgnuj swoje wnętrze

Aby znaleźć harmonię na zewnątrz, najpierw trzeba zbudować ją wewnątrz siebie. Praca nad emocjami i duchowością to fundament, na którym można zbudować harmonijne życie. Praktyki takie jak medytacja, modlitwa, joga czy terapia mogą pomóc w budowaniu świadomości siebie oraz zrozumieniu swoich potrzeb i celów. Bez wiedzy o sobie i tym, co jest dla nas dobre trudniej zarządzać sobą, swoim czasem, nawykami i skutecznie, z szacunkiem do drugiej osoby mówić: nie, dbając o swoje granice.

2. Zmieniaj nawyki

Nawyki kształtują nasze codzienne życie i decydują o naszym sukcesie oraz spełnieniu. Ważne jest, aby zidentyfikować negatywne nawyki i zamienić je na pozytywne, wspierające nasze cele i wartości. Zmiana nawyków wymaga czasu i konsekwencji, ale efekty mogą być rewolucyjne dla całego życia.

W pracy z nawykami moi Klienci zaczynają od zmapowania wszystkich swoich czynności, które wykonują w ciągu dnia. Przez 7 dni spisują „rozkład jazdy” swoich harmonogramów. Następnie przyglądamy się tym nawykom pod kątem ich wartości, jaką wnoszą do codzienności. Wyłapanie złych nawyków i ich „uruchamiaczy” jest kluczowe w pracy z nawykami.

3. Zarządzaj swoim czasem i energią

Planowanie, organizacja oraz priorytetyzacja są kluczowe dla osiągnięcia balansu w życiu. Ustalanie celów, rozkładanie zadań na mniejsze kroki oraz odpoczynek i czas dla siebie to elementy, które pomagają w efektywnym zarządzaniu czasem i energią. Bardzo często moi Klienci skupiają się tylko na zarządzaniu swoim czasem w kontekście pracy, zapominając o planowaniu czasu na odpoczynek, regenerację. Bez planowania tego czasu – w ramach odpoczynku łapiemy się na szybko możliwie najgorszych form – od bezrefleksyjnego, wielogodzinnego scrollowania telefonu, oglądania przypadkowych, podsuniętych przez algorytmy filmików w internecie po odreagowywanie stresu alkoholem i innymi używkami.

4. Słuchaj sygnałów swojego ciała i intuicji

Słuchanie i rozumienie sygnałów płynących z ciała oraz umysłu pozwala na lepsze zrozumienie swoich potrzeb i ograniczeń. Praca nad samoświadomością, dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz akceptacja siebie i swoich emocji to klucz do osiągnięcia równowagi i harmonii. Twój organizm sam wysyła Ci mniej lub bardziej subtelne sygnały, że jest przeładowany pracą, stresem, nadmiarem bodźców– np. zaczynają boleć Cię plecy, gorzej sypiasz, szarzeje Twoja skóra, częściej odczuwasz dyskomfort w określonych sytuacjach czy w obecności określonych ludzi.

5. Wyznaczaj granice i ucz się mówić „nie”

Pamiętaj, że Twoje zdrowie psychiczne i fizyczne to priorytet. Wyznacz granice, ucz się mówić „nie” i pilnuj swoich potrzeb. To bardzo trudna sztuka, której uczymy się przez całe życie, bo nasze życie stale napotyka na nowe wyzwania i dostosowujemy się do nich, dekalibrując nasze zachowania. 

Poszukiwanie swojego własnego punktu równowagi, balansowanie między pracą a życiem prywatnym i odczuwanie szczęścia możliwie najczęściej wymaga świadomej pracy nad sobą. Najtrudniej jest zacząć, zrobić pierwszy krok. W takich właśnie momentach zgłaszają się do mnie moi Klienci – przeładowani, wypaleni, nieszczęśliwi. Uważna i profesjonalna obecność kogoś z boku, kto pomoże przejść nam te trudności, zobaczyć rzeczy, które są niemożliwe do zobaczenia z racji stałej perspektywy, w jakiej funkcjonujemy, może okazać się punktem przełomowym. Zapraszam Cię na niezobowiązującą rozmowę. Być może okażę się towarzyszką Twoich zmian w kierunku osiągania życiowego balansu i szczęścia.

Autorka: Franciszka Szot

www.franciszkaskot.pl

Fot. Unsplash

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *