Ona, on i dziecko… No po co Ci te relacje?

Czy zastanawiałaś się kiedyś, w jakim stopniu przekonania, z którymi dorastałaś w swoim domu rodzinnym, mają wpływ na Twój osobisty sukces? Jak bardzo te wczesne nauki wpisują się w kontekst twojego osobistego i zawodowego sukcesu?  

Zabieram Cię w fascynującą podróż odkrywania, jak wczesne doświadczenia wpływają na zdolność do osiągania sukcesu w dorosłym życiu oraz jak wielką rolę w tym procesie grają  relacje jakie budujesz.

Relacje międzyludzkie to nieodłączny element naszego życia, a ich znaczenie rośnie szczególnie w kontekście wychowywania dzieci. Przekonania, wzorce i przyszłość dzieci są mocno związane z tym, jakie relacje budujemy z nimi od najmłodszych lat. Uczą się one, jak identyfikować i wyrażać swoje emocje, podejmować decyzje oraz radzić sobie z ich konsekwencjami, a także empatii i aktywnego słuchania obserwując swoich opiekunów w ich relacjach i postępowaniu względem siebie nawzajem.

Ciekawym przykładem jest historia Magdaleny, Pawła i ich syna Grzegorza. Grzegorz urodził się z wiotkością mięśni, co stanowiło ogromne wyzwanie dla jego rodziców. Pomimo trudności, rodzice zapewnili synowi wsparcie, motywując go do podejmowania wyzwań i samodzielności. Magdalena często działała wbrew swoim przekonaniom wyniesionym z domu, gdzie nauczono ją otaczać pełną, niemalże obezwładniającą pomocą osobę chorą lub niedomagającą. Magda miała w sobie otwartość na to by spróbować metod, o których czytała lub słyszała. Ucząc się na błędach i korygując swoje postawy tak by nie traktować syna jako osoby niepełnosprawnej wprowadzała powoli zmiany do swojego sposobu myślenia i działania. Dzięki temu Grzegorz, mimo swoich dysfunkcji, nauczył się radzić sobie w dorosłym życiu i osiągać swoje cele, niezależnie od ograniczeń, z którymi przyszło mu żyć. W całym tym procesie wspierał ją Paweł, dokładając do procesu wychowawczego swoje, męskie spojrzenie na życie i własne metody działania. Więcej na ten temat znajdziesz w książce „Potęga samodoskonalenia” mojego współautorstwa dostępnej na stronie www.obliczakobiecosci.com.pl

Rozpoznawanie i nazywanie emocji

W wielu domach o emocjach nadal się nie mówi, pomimo, że nauczenie dzieci, jak je identyfikować i wyrażać, jest podstawą budowania zdrowych relacji i zarządzania konfliktami. Badania wskazują, że dzieci, które potrafią rozpoznać swoje uczucia, lepiej radzą sobie z trudnymi sytuacjami i potrafią budować trwalsze, pozytywne relacje (NAEYC)​. Świadomi rodzice mogą pomóc dzieciom w tym procesie. Jednak do tego potrzebna jest wiedza o sobie samym i naszych emocjach. Emocjonalny kompas może pomóc nam je nazywać i wyrażać w konstruktywny sposób. Następnie możemy to przekazać naszym dzieciom. 

Daj dziecku skrzydła

Wyobraź sobie, że Twoje dziecko to mały ptaszek, który uczy się latać. Musi czasem spaść, żeby nauczyć się wzbijać w górę. Dzieci, które uczą się podejmować decyzje i radzić sobie z ich konsekwencjami, budują pewność siebie i umiejętności radzenia sobie w życiu. Badania pokazują, że wspieranie autonomii i niezależności dzieci, polegającej na dawaniu im przestrzeni do samodzielnych działań i eksperymentowania, jest kluczowe dla ich rozwoju​ (Child Mind Institute)​. Rodzice mogą być przewodnikami, a nie strażnikami, umożliwiając dzieciom rozwijanie swoich umiejętności. Ważne jest, aby mądre i świadome matki pozwalały ojcom na wychowywanie dzieci według ich zasad, bez narzucania swoich oczekiwań, które są często zniechęcające partnerów do działania. Zaangażowani tatusiowie to ogromna korzyść dla emocjonalnego i społecznego rozwoju dzieci.

Empatia i aktywne słuchanie

Empatia i aktywne słuchanie to umiejętności, które są niezbędne w budowaniu głębokich, wspierających relacji. Aktywne słuchanie to nie tylko słyszenie, ale prawdziwe rozumienie tego, co mówi druga osoba, szczególnie dziecko, czy partner. Swoją postawą wobec partnera czy innych członków rodziny uczymy dzieci, jak być uważnym na uczucia innych i jak słuchać bez oceniania. Kiedy dziecko widzi, że jest słuchane i rozumiane, czuje się ważne i kochane, co wzmacnia jego poczucie własnej wartości, a to z kolei daje podwaliny pod przyszłe działanie w obliczu wyzwań. 

Podsumowując, zdrowe relacje rodzic-dziecko, oparte na wsparciu, wyzwaniach i mądrej miłości, są potężną trampoliną do sukcesu. Jak pokazuje historia Grzegorza, odpowiedzialne budowanie relacji i świadome emocjonalnie rodzicielstwo mogą przekształcić nawet najtrudniejsze warunki w źródło siły i determinacji. Relacje te kształtują przekonania i wzorce, które wpływają na przyszłość dzieci i ich zdolność do osiągania celów, ale ich nie definiują na całe życie.

O Autorce: Eliza Rotocka-Kamińska – Współautorka książki „Potęga samodoskonalenia„. Certyfikowana Trenerka Mentalna oraz Liderka Wyższego Ja. Dyplomowana socjoterapeutka i ekonomistka. Specjalizuje się w pracy z kobietami, wspierając je w procesie zmiany przekonań i edukacji emocjonalnej. Jej celem jest pomoc klientkom w rozwijaniu umiejętności budowania zdrowych i wspierających relacji zarówno w rodzinie, jak i w biznesie. Prowadzi warsztaty oraz sesje indywidualne, w których łączy różnorodne metody pracy, z naciskiem na narzędzia treningu mentalnego łączącego elementy psychoterapii i coachingu. W życiu prywatnym działa pomimo obaw, wiedząc, że po drugiej stronie lęku zazwyczaj czeka coś wartego odkrycia. Kocha taniec, dobrą książkę, podróże i zachody słońca.

Więcej o działaniach Elizy znajdziesz na www.obliczakobiecosci.com.pl

Odwiedź także:

Facebook: Eliza Rotocka-Kamińska oraz Oblicza Kobiecości

Instagram: eliza_twoja_trenerka_mentalna

LinkedIn: Eliza Rotocka-Kamińska

Źródło:

‘Emo Sapiens harmonia emocji i rozumu’ Rafał Ohme

Potęga Samodoskonalenia’ praca zbiorowa pod przewodnictwem Briana Tracy 

Seria książek ‘Jak mówić do(…) żeby nas słuchały’ Adele Faber i Elaine Mazlish

naeyc, Child Mind Institute, BrightCHAMPS