Kreatywność jako siła napędowa biznesu, czym jest i jak rozwijać kreatywny potencjał?

W obecnych czasach globalizacji i galopującego postępu technologicznego, mając dostęp do tak wielu rzeczy i przydatnych recept pomagających nam zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym, wyróżnienie się ze swoim pomysłem stanowi nie lada wyzwanie. Przewagę zyskują te osoby, które oferują nowe i praktyczne rozwiązania, idą o krok dalej, potrafią zaskoczyć i przekraczają granice tego co powszechnie znane i rutynowe. Czyli te, które wiedzą jak wykorzystać kreatywność w swoich codziennych zadaniach.

Jak powiedział Brian Tracy: „Każdy postęp w historii ludzkości zaczyna się od idei w umyśle pojedynczego człowieka”. Dlatego też kreatywne myślenie jest kluczowe dla rozwoju cywilizacyjnego. Kojarzy się ono z przełamywaniem barier, nietuzinkowymi pomysłami i transformacją istniejących już rzeczy w nowe nieoczekiwane narzędzia. Co więcej osoby kreatywne lepiej radzą sobie w świecie wymagającym elastyczności i umiejętności szybkiej adaptacji do zmian.

Czym jest kreatywność?

Istnieje błędny stereotyp, że kreatywność to wyłączny dar osób wybitnych i bardzo inteligentnych, co powoduje zaniedbywanie tej umiejętności i niechęć do uczenia się jej. W rzeczywistości, kreatywność jest cechą każdego, niezależnie od wybitności.  Kreatywnym można być zarówno wymyślając wynalazek na miarę nagrody Nobla jak i gotując posiłek dla przyjaciół, którzy przychodzą na kolację.

Moja ulubiona definicja kreatywności określa ją jako „postawę człowieka, który postrzega rzeczywistość jako przestrzeń dającą się zmieniać oraz wykazuje się zdolnościami do tworzenia nowych i wartościowych pomysłów. Jest to  stosunkowo stała cecha, którą można kształtować i rozwijać”.[1]

Najważniejszymi postawami osób, które rozwijają kreatywne myślenie są:

  • Płynność – umiejętność tworzenia wielu pomysłów, wymyślanie jak najwięcej możliwych rozwiązań, czasem wręcz absurdalnych.
  • Elastyczność – zdolność do kreowania różnych rodzajów koncepcji.

Podczas etapu tworzenia pomysłów, nie krytykujemy, nie odrzucamy żadnych rozwiązań. Każde z nich, nawet najbardziej absurdalne i wydawałoby się niemożliwe do realizacji, może się okazać w odpowiednich warunkach genialne.

  • Przetwarzanie/ analiza – zdolność do pracy nad szczegółami, zgłębienia tematu, mieszanina różnych punktów widzenia.

Możemy dowolnie układać elementy nowego rozwiązania, możemy zmienić definicje naszego problemu, a nawet istniejące zasady.

  • Oryginalność – innowacyjność, tworzenie nowości, unikalnych rozwiązań.

W świecie biznesu ta wartość często przekłada się  rozwiązywanie złożonych problemów, otwierając drogę do efektywniejszych i mniej konwencjonalnych metod pracy.

Może także inspirować do tworzenia unikalnych modeli biznesowych, które różnią się od standardowych podejść, a w efekcie prowadzić do zdobycia przewagi konkurencyjnej.

Rola kreatywności w biznesie

Kreatywność jest niczym tlen dla biznesu. W erze, gdzie konkurencja jest zacięta, a klienci poszukują nowości, firmy, które potrafią innowacyjnie myśleć, wyróżniają się na tle innych. Pozwala ona na identyfikację unikalnych nisz rynkowych, stworzenie produktów, które wywołują tzw. efekt  „wow” oraz pomaga w skutecznym rozwiązywaniu naglących problemów.

Weźmy choćby globalne giganty jak Apple czy Google. To właśnie nieustanne podążanie za innowacją i kreatywnym podejściem do technologii uczyniło je liderami w swoich branżach. Gdyby Steve Jobs nie wpadł na pomysł, wykorzystania swoich umiejętności z zajęć kaligrafii, do stworzenia czcionek, popularne dzisiaj Mac ‘i nie miały by swojego pierwszego wyróżnika.

Nie musimy jednak szukać aż tak daleko. Wiele polskich firm, nawet tych mniejszych, szczególnie w okresie pandemii, pokazała, jak kreatywność może przekształcić lokalny rynek. Świetnym przykładem są restauracje, które wykorzystały narzędzia cyfrowe zmieniając zupełnie profil swojej działalności i nie tylko organizując system zamówień online, a także tworząc interaktywne warsztaty kulinarne, korzystając z platform do komunikacji wideo oraz mediów społecznościowych, aby angażować klientów.

To kreatywne podejście nie tylko zwiększyło ich zasięg, ale także wzmocniło lojalność klientów, którzy docenili innowacyjne i osobiste podejście do gastronomii. Podobnie rzecz miała się ze szkołami tańca czy klubami fitness, które zamknięte zaczęły wypuszczać system subskrypcji online i tak też prowadzić zajęcia.

Dzięki temu nawet siedząc w domu można było korzystać z ulubionych aktywności fizycznych, a firmy rozwinęły nowy kanał komunikacji i przetrwały trudny dla nich czas.

Jak nauczyć się kreatywnego myślenia?

Aby rozwijać kreatywność, warto wprowadzić do swojej rutyny ćwiczenia i techniki, które pobudzają myślenie twórcze. Oto kilka propozycji:

  • Zadanie 1: Zastanów się i wypisz wszystkie pomysły do zadania: jak pogłaskać po głowie żyrafę. Użyj wyobraźni, niech cię nic nie krępuje.
  • Zadanie 2: Wybierz się na 20-minutowy spacer z kartką i długopisem. Wypisz wszystkie możliwe pytania jakie przyjdą Ci do głowy w odniesieniu do otoczenia: ludzi, rzeczy, elementów natury i architektury.
  • Zadanie 3: Wypisz nietypowe zastosowania następujący przedmiotów: kubek, książka, długopis, wstążka. Nie skupiaj się na tym do czego używasz ich na co dzień, tylko na tym, do czego byś ich użyła, jeśli tylko one zostałyby Ci np. na bezludnej wyspie.

Kreatywność jest kluczowym czynnikiem, który napędza biznesy i pomaga im przetrwać w czasach pełnych wyzwań. Każda z nas może odkryć i rozwijać swój kreatywny potencjał, co przyniesie korzyści nie tylko naszym firmom, ale także nam samym jako liderkom i innowatorkom. Pamiętaj, że kreatywność to podróż, a nie cel. Każdy krok w kierunku rozwijania kreatywnych umiejętności to krok ku przyszłym sukcesom.

Jeśli ten artykuł zainspirował cię do poszukiwania nowych, kreatywnych rozwiązań w biznesie i zechcesz wesprzeć moją pracę jako pisarki i autorki tego tekstu, możesz „postawić mi wirtualną kawę” TUTAJ.  Każde wsparcie jest dla mnie ogromną motywacją do dalszego tworzenia.

Więcej ćwiczeń z kreatywnego myślenia znajdziesz na mojej stronie internetowej: www.artofbrain.pl w zakładce sklep. Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami na temat tego artykułu napisz do mnie na Facebooku lub Instagramie.

O Autorce:
Agnieszka Ciesielska – Quesada – Pedagożka, trenerka mentalna w życiu i w biznesie, inspiratorka, mentorka kobiet do odważnego wkraczania w zmiany i życia na pełnej petardzie. Uczy kobiety jak odblokowywać przekonania, które nie pozwalają iść na przód, jak budować swoją odporność psychiczną, jak poukładać swój biznes, żeby go mieć, a nie żeby on miał nas, jak wzmacniać swoje kompetencje i umiejętność, żeby spełniać swoje marzenia, które są celami z datą realizacji i sięgać w życiu po więcej.

Współtwórczyni przestrzeni dla Kobiet „Kobieca Liga Mistrzyń”, w której poprzez motywujące spotkania każda kobieta może się zainspirować, podzielić swoim doświadczeniem, zdobyć nowe kontakty i ruszyć po swoje. Twórczyni warsztatu oraz ćwiczeń na temat kreatywnego rozwiązywania problemów, pasjonatka pisania i górskich wędrówek.


[1] Zob. Agnieszka Biela „Trening kreatywności. Jak pobudzisz twórcze myślenie”, Samo Sedno, Warszawa 2015, s. 26