Nie tylko lajki. Jak odczarować social media i wykorzystać ich potencjał w biznesie?

Każdy kto prowadzi lub próbował prowadzić swoje konto na social mediach, wie jak trudno pozyskać tzw. Lajki pod publikacjami oraz zdobyć i powiększać grono odbiorców. Ale czy brak lajków świadczy o tym, że nie warto być obecnym w social mediach?

Czy wiesz, że media społecznościowe to obecnie jedno z najskuteczniejszych narzędzi do budowania marki, zwiększania sprzedaży, nawiązywania relacji z klientami i budowania pozycji firmy na rynku? Jak skutecznie wykorzystać social media do rozwoju biznesu? Sprawdź nasze praktyczne wskazówki! 

1. Zdefiniuj swoją grupę docelową

Potrzeby, preferencje i styl życia Twoich klientów są kluczowe dla skutecznej komunikacji w social mediach. Zastanów się, kim są Twoi odbiorcy – w jakim są wieku, jakieś płci, jakie mają zainteresowania i jak spędzają czas w świcie online. Dzięki temu będziesz w stanie tworzyć treści, które ich przyciągną i zaangażują. Tak wiemy, że to nie jest proste zadanie, ale warto je wykonać przed podjęciem jakichkolwiek działań.

2. Wybierz odpowiednie platformy

Każda platforma społecznościowa ma swoje specyficzne możliwości i grupy docelowe, dlatego ważne jest dobranie tych, które najlepiej pasują do Twojej marki:

  • Facebook –jest idealny do nawiązywania relacji z klientami, prowadzenia kampanii reklamowych i budowania zaangażowanej społeczności. Jego charakter jest mniej formalny niż Linkedin, nie mniej jest to istotna platforma z punktu widzenia rozwoju biznesu.
  • Instagram – świetny dla firm opartych na wizualnych treściach; nadaje się do promowania produktów, szczególnie wśród młodszych odbiorców. Instagram to medium lifestylowe o dużej sile oddziaływania właśnie obrazami czy wideo w formie popularnego formatu reels. 
  • LinkedIn – platforma do budowania relacji B2B, idealna dla firm oferujących usługi profesjonalne, networking i rozwój marki osobistej. Liczba użytkowników tej platformy stale rośnie i w tym mediów nadal drzemie niewykorzystany potencjał.
  • TikTok – dynamicznie rozwijający się kanał, który dobrze sprawdzi się wśród młodszych odbiorców, ale nie tylko. To medium idealne do kreatywnych kampanii i angażujących treści w formie video. 
  • YouTube – ta platforma jest wymagająca pod kątem contentu i formy (video). Jednak jest skuteczność jest niepodważalnie ogromna. YouTube w Polsce 25,2 mln użytkowników, a statystyczny Polak spędza na tej platformie blisko 6 godzin dziennie.

3. Buduj rozpoznawalność marki

Spójny wizerunek w social mediach pomaga w budowaniu rozpoznawalności i budowaniu zaufania do marki. Stwórz wyrazistą identyfikację wizualną, która będzie konsekwentnie wykorzystywana we wszystkich kanałach:

  • Kolory i logo – używaj spójnej palety kolorów i logo firmy, aby odbiorcy kojarzyli je z Twoją marką. W opracowywaniu materiałów graficznych na każdą platformę społecznościową niezawodnym programem dla nie-grafików jest Canva.
  • Ton treści – dopasuj ton i styl komunikacji do swojej grupy docelowej; czy będzie to styl formalny, czy może luźniejszy, humorystyczny? 

4. Przygotuj plan publikacji – zastanów się o czym chcesz informować swoich odbiorców. Jakie treści będą najlepiej kreowały Twój wizerunek i budowały markę. Zaplanuj te publikacje w perspektywie co najmniej miesiąca i z wyprzedzeniem przygotuj grafiki i teksty, tak aby Twoja komunikacja była spójna i nie wymyślana na potrzeby chwili, bo „trzeba coś zrobić w socialach”. Zostaw sobie przestrzeń na opracowywanie materiałów ad hoc, w związku z nieplanowanymi wydarzeniami.

5. Twórz wartościowe treści

Treści, które publikujesz, powinny nie tylko promować Twoje produkty, ale też dostarczać wartości dla odbiorców. Wartością mogą być:

  • Porady i wskazówki – dziel się wiedzą, inspiracjami czy praktycznymi poradami związanymi z Twoją branżą.
  • Relacje zza kulis – pokaż, jak wygląda codzienna działalność Twojej firmy; to zwiększa autentyczność i buduje zaufanie.
  • Opinie klientów – publikuj referencje lub zdjęcia zadowolonych klientów, które potwierdzają jakość Twoich produktów czy usług.

6. Angażuj swoją społeczność

Angażowanie odbiorców to klucz do budowania silnej i zaangażowanej społeczności. Reaguj na komentarze i wiadomości, a także stawiaj pytania, organizuj konkursy czy ankiety. 

6. Wykorzystuj reklamy płatne

Reklamy w social mediach pozwalają precyzyjnie dotrzeć do określonych grup docelowych, co jest szczególnie pomocne przy ograniczonych budżetach marketingowych. Zwiększysz świadomość marki, zasięg i skuteczność działań sprzedażowych.

7. Analizuj i optymalizuj działania

Regularnie analizuj wyniki swoich działań w narzędziach analitycznych poszczególnych platform, aby wiedzieć, co działa, a co wymaga ulepszenia. 

8. Bądź autentyczna i konsekwentna

Social media to doskonałe narzędzie do budowania relacji z klientami, a autentyczność jest tu kluczowa. Pamiętaj, aby komunikacja była zgodna z wartościami Twojej marki. Konsekwentne publikowanie wartościowych treści pomoże budować Ci zaufanie i lojalność odbiorców.

Chcesz „odczarować” swoje social media i wykorzystać ich potencjał w swoim biznesie? Nie musisz mieć setek czy tysięcy lajków, żeby budować potencjał swoich mediów społecznościowych. Zapraszamy na nasze szkolenie SOCIAL MEDIA MARKETING w praktyce, wyjaśnimy Ci jak to działa. Więcej informacji znajdziesz tutaj.


Autorka: Karolina Przygońska – jest współzałożycielką smart2know.pl. Z branżą marketingowa jest związana od blisko 20 lat. Jest ekspertką od marketingu marki i marketingu handlowego. W digital marketingu specjalizuje się w marketingu treści, a jej domeną są działania w social media i e-mail marketing, do których wykorzystuje program Canva. Jej celem jest budowanie spójnego wizerunku stabilnej marki godnej zaufania i odpowiadającej na potrzeby klientów. Od niej dowiecie się ja budować markę na poszczególnych platformach społecznościowych i jak je prowadzić, aby użytkownicy chcieli mieć z kontakt z Twoimi profilami i odwiedzali Twoja stronę internetową. Jest nastawiona na osiąganie realnych i mierzalnych wyników z kampanii płatnych czy kampanii e-mail marketingowych, które będą prowadzić do konwersji finalizowanych zakupem. Doradzi jak konstruować komunikaty marketingowe i kreować wizerunek we wszystkich kanałach dystrybucji treści (social media, e-mail marketing, kampanie płatne, etc.) przy pomocy łatwych w obsłudze narzędzi. 

Wiedzę z zakresu marketingu internetowego zdobywała u najlepszych ekspertów z branży m.in. Dagmary Platy-Alf i Marty Hordyjewskiej na studiach Centrum Doradztwa i Kształcenia Menedżerów Koźmiński Executive Business School. Jest mentorką digital marketingu w programie mentoringowym Reverse organizowanym przez Katarzynę Syrówkę.