WORK – LIFE BALANCE czy WORK – LIFE BANAŁ?
WORK – LIFE BALANCE czy WORK – LIFE BANAŁ?
Już sama definicja work – life balance jest trudna do sprecyzowania, gdyż dla każdego człowieka „równowaga” może oznaczać coś zupełnie innego. Jedni będą w ten sposób definiować stadium, w którym zdolni są do osiągania harmonii między wykonywaniem obowiązków zawodowych i zadań, którym mają zamiar sprostać w sferze prywatnej. Dla innych będzie to znalezienie drogi do efektywnego zarządzania zasobami i czasem w taki sposób, żeby dawać sobie poczucie spełnienia zawodowego, przy jednoczesnym osiąganiu satysfakcji z życia osobistego. Dla jeszcze innych będzie to koncepcja całkowitego oddzielenia pracy zawodowej od życia prywatnego, która pozwoli zminimalizować stres i ryzyko wystąpienia wypalenia zawodowego.
Niezależnie od tego, która z definicji jest nam najbliższa, jedno jest pewne – równowaga nie oznacza, że wszystkie sfery naszego życia muszą być równe w sensie dosłownym. Zdecydowanie bardziej chodzi o znalezienie równowagi “indywidualnej”, która najlepiej odpowiada naszym wartościom, potrzebom i celom. Ta indywidualność może być różna i jest zdecydowanie zależna od sytuacji, w jakiej się aktualnie znajdujemy, etapu w naszej karierze, poziomu zadowolenia z życia rodzinnego, czy sposobu radzenia sobie z ilością stawianych przed nami wyzwań. Ważne jest samo zrozumienie, że równowaga w życiu nie jest stanem statycznym. Może się zmieniać wraz ze zmianą naszych priorytetów, zobowiązań, czy życiowych okoliczności. Dlatego bardzo istotne jest monitorowanie jej stanu.
Niestety pojęcie „work – life balance” wydaje się być wciąż niedoceniane w kulturze korporacyjnej, gdzie dominuje presja na ciągłą dostępność i nieustanną gotowość do pracy. Dzisiejsze tempo życia zawodowego powoduje, że często temat traktowany jest jak pusty slogan, pozbawiony realnego znaczenia.
Czym w takim razie dla mnie jest Work – Life Balance?
Jeśli miałabym stworzyć definicję dla własnych potrzeb, powiedziałabym, że jest to absolutnie kluczowy element, który odpowiada za utrzymania zadowolenia z życia.
To satysfakcja, którą czerpię zarówno z mojej pracy zawodowej, jak i z życia, które prowadzę poza nią.
Co ciekawe równowaga w tym wypadku nie oznacza tylko podziału czasu pomiędzy te obszary, ale to przede wszystkim kwestia ich jakości.
Wydawać by się mogło, że to coś oczywistego i nie potrzeba tworzyć do takich działań jakiś specjalnie wyjątkowych procedur.
Skoro tak, to dlaczego tak rzadko doświadczałam stanu, w którym z pełną stanowczością mogłam stwierdzić, że moje życie jest zrównoważone?
Doskonale pamiętam, jak to wyglądało w mojej korporacyjnej rzeczywistości. Codzienne nadgodziny wymuszone przez niekończące się zadania, nocne odpowiadanie na maile, dziesiątki raportów, spotkań, sprawozdań. Życie, w którym bardzo trudno było coś zaplanować, ale jeszcze trudniej było te plany realizować. Miałam poczucie ciągłego “gaszeniu pożarów”. Czas poza pracą nie był ważny. Nie istniał.
Dlaczego tak trudno było mi o ten stan równowagi wtedy zawalczyć?
Teraz wiem, że nie umiałam, a może po prostu brakowało mi odwagi, żeby postawić granice i wyznaczyć priorytety. Efekt był taki, że permanentny stres i długotrwałe przeciążenie, odbijały się nie tylko na moim samopoczuciu, ale paradoksalnie miały także ogromny wpływ na efektywność i jakość mojej pracy zawodowej.
Bazując na tym doświadczeniu, stworzyłam swoistego rodzaju instrukcję, która może okazać się przydatna przy wyznaczaniu kierunku w drodze do poprawy jakości Waszego życia.
Zwracam w niej uwagę na wszystkie aspekty, które mogą służyć zaplanowaniu zmiany w tych obszarach, które takiej zmiany wymagają. Niezależnie od etapu życia, w jakim się obecnie znajdujesz, warto się tym siedmiu zasadom przyjrzeć bliżej:
- Zdecydowanie określaj swoje priorytety.
Zastanów się, co jest dla Ciebie najważniejsze w życiu. I tym zawodowym. I tym prywatnym. Skoncentruj się na tych obszarach, które mają dla Ciebie znaczenie największe i przydziel im taką ilość czasu i energii, która będzie zgodna z tymi priorytetami właśnie. - Ustalaj jasne granice.
Wyznacz czas, który przeznaczysz na pracę i czas, który jest dedykowany wyłącznie dla Ciebie i Twoich bliskich. Naucz się mówić “nie”. Nie bój się delegowania obowiązków.
Określ, kiedy i jakie zobowiązania możesz na siebie przyjąć.
Ustal, że od pewnej godziny przestajesz sprawdzać służbową skrzynkę mailową. Skoncentruj się na odpoczynku.
Pamiętaj, że Twój czas jest bezcenny. Stracony, jest nie do odzyskania. Wielu rzeczy zwyczajnie nie da się odtworzyć ponownie. - Wykorzystuj technologię w sposób inteligentny.
Zwróć uwagę, że może być ona tak samo pomocna, jak i działać destrukcyjnie. Ciągłe połączenie może prowadzić do braku “odłączenia”. - Bądź obecna i skoncentrowana.
Kiedy jesteś w pracy, uczestnicz w zadaniach z pełnym zaangażowaniem. Unikaj rozpraszaczy. Koncentruj się na tym, co robisz w danej chwili. Ta sama zasada dotyczy czasu, spędzanego poza obszarem zawodowym – w relacjach z rodziną i przyjaciółmi. - Zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie.
Ćwicz regularnie. Zdrowo się odżywiaj i dbaj o odpowiednią ilość snu. Obserwuj swój organizm. Nie bagatelizuj znaków, które dostajesz od swojego ciała. Ból głowy, kręgosłupa czy spięty kark nie biorą się z niczego. - Odpoczywaj i relaksuj się.
Planuj regularne przerwy i urlopy. Znajdź aktywności, które mogą pomóc Ci się zrelaksować i odprężyć. To może być czytanie książek, medytacja, spacer, wyjście do kina, teatru czy jazda na rowerze. Rozwijaj swoje hobby. - Nie porównuj się z innymi.
Zwróć uwagę, że każdy działa w innych – indywidualnych, “swoich” okolicznościach. Skoncentruj się zatem na własnym dobrostanie i na tym, co jest dobre dla Ciebie, a nie na tym, co byłoby dobrze widziane przez Twoje otoczenie.
Work-Life Balance to proces. Nie stan. Dlatego może się zmieniać w zależności od okoliczności. Ważna jest Twoja elastyczność i umiejętność dostosowania do nowych sytuacji.
Osiągnięcie idealnej równowagi życiowej może być trudne, ale już samo zauważenie potrzeby jej posiadania oraz niewygody, płynącej z jej braku, ma kluczowe znaczenie dla naszego dobrostanu.
Utrzymanie równowagi wymaga konsekwencji, samodyscypliny i nierzadko gigantycznej pracy nad sobą.
Work – Life balance jest także kluczem do osiągania długoterminowego sukcesu zawodowego. Ci, którzy potrafią zarządzać swoim czasem i dbać o siebie, zwykle są bardziej zmotywowani, bardziej zaangażowani i skuteczni w swojej pracy. Odpoczynek pozwala na regenerację sił i nabranie perspektywy, co w rezultacie prowadzi do podejmowania lepszych decyzji i większej kreatywności.
Nie dając sobie prawa do tej harmonii, stoimy często w przekonaniu, że Work – Life Balance to tylko puste hasło, kompletnie nic w naszym życiu nie znaczące. Taki “work -life banał” właśnie.
O Autorce:
Agnieszka Kuczyńska – Dudziec – Twórczyni marki Pracuj w Równowadze.Autorka programów Executive Coachingu i Mentoringu w obszarze prewencji wypalenia zawodowego.Przez blisko 30 lat związana z biznesem. Obok niepodważalnej satysfakcji i zadowolenia, praca zawodowa przyniosła jej również poczucie przepracowania, permanentnego stresu i osamotnienia.Dziś jako coach i mentor pomaga Liderom odnaleźć i zachować niezbędną równowagę pomiędzy życiem zawodowym, a życiem osobistym.